بارومتر گردشگری بین المللی در چهار ماهه نخست ۲۰۱۶ (جولای ۲۰۱۶)

رشد گردشگری در چهار ماه نخست ۲۰۱۶؛ همچنان بالای سطح میانگین

 

گردشگری بین المللی سال ۲۰۱۶ را بسیار قدرتمندانه آغاز کرد. به طوری که مطابق داده های کوتاه مدت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، تعداد گردشگران بین المللی جهان در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۱۶ رشد ۵ درصدی را تجربه کرد. طبق این آمار، تمامی مناطق جهان و بسیاری از مقاصد گردشگری رشدی دو رقمی داشته­اند. پیش بینی های مربوط به ماه های می الی آگوست نیز همچنان مثبت است و انتظار می رود که در طول تعطیلات تابستانی و فصل پیک سفرهای تابستانی در نیمکره شمالی، ۵۰۰ میلیون گردشگر به خارج از کشور خود سفر کنند.

 

به گزارش گروه مدیریت ایده های گردشگری، مطابق بارومتر جدید سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، مقاصد گردشگری در سراسر جهان، در طی ماه های ژانویه تا آوریل ۲۰۱۶، پذیرای ۳۴۸ میلیون گردشگری خارجی (بازدیدکننده بیش از یک شب) بودند که حدود ۱۸ میلیون نفر (۵/۳%) نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته بیشتر بود. این روند در سال ۲۰۱۵ به رشدی معادل ۴/۶ درصد ختم شده بود. در صورتی که در ماه های آتی شاهد روندی مشابه سال ۲۰۱۵ باشیم، آن گاه ۲۰۱۶ هفتمین سال پیاپی با رشد بالای سطح میانگین خواهد بود (پس از بحران سال ۲۰۰۹، تعداد گردشگران بین المللی ورودی ۴ یا بیش از ۴ درصد رشد کرده است).

به گفته طالب ریفاعی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، نتایج حاصل از تحلیل این داده ها، حاکی از وجود تمایلی قوی برای سفر کردن است که این خود، منجر به رشد گردشگری می شود. علی رغم چالش های موجود، مقاصد گردشگری در تمامی مناطق جهان همچنان از تقاضای قوی برخوردارند؛ این امر نشان می دهد که صنعت گردشگری یک بخش اقتصادی پویا و منعطف است. اما علی رغم این نتایج خوب، رخدادهای فجیع و غم انگیز در طی ماه های اخیر همچنان به ما یادآوری می کند که ایمنی و امنیت یک چالش عمده برای همگان است. ما باید برای حل این تهدید جهانی، با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشیم تا اطمینان حاصل کنیم که گردشگری بخشی جدایی ناپذیر در برنامه ریزی و واکنش فوری در سطوح جهانی، منطقه ای و ملی است».

بر اساس آمار ارائه شده به تفکیک مناطق اصلی، حوزه آسیا و اقیانوسیه با رشد ۹+ درصد، بیشترین افزایش تعداد گردشگران بین المللی ورودی را تجربه کرد. در این میان، تمامی مناطق آسیایی زیرمجموعه این حوزه، رشد ۷ درصدی یا بیشتر از ۷ درصد داشتند. در میان مناطق فرعی (زیرمجموعه مناطق اصلی)، آفریقای سیاه با رشد ۱۳+ درصدی پیشرو سایر مناطق فرعی بود و جهشی قوی را در آمار نسبتا ضعیف سال گذشته شاهد بود.

طبق پیش بینی های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، تعداد گردشگران بین المللی ورودی در پایان سال ۲۰۱۶ رشدی بین ۳/۵ الی ۴/۵ درصدی خواهد داشت. این پیش بینی همراستای پیش بینی بلندمدت این سازمان برای بازه زمانی ۲۰۱۰ الی ۲۰۲۰ است (سالانه ۳/۸ درصد).

آمار به تفکیک مناطق پنج گانه و زیرمجموعه های آنها

در بازه زمانی ژانویه الی آوریل ۲۰۱۶ حوزه آسیا و اقیانوسیه با رشد ۹+ درصدی بیشترین رشد تعداد گردشگران بین المللی ورودی را در میان کلیه مناطق پنج گانه جهان ثبت کرد و تمامی مناطق چهارگانه زیرمجموعه آن نیز از نتایج بسیار خوب و افزایش در تعداد گردشگران بین المللی ورودی برخوردار بودند: جنوب شرق آسیا (۱۰%)، اقیانوسیه (۱۰%)، شمال شرق آسیا (۸%)، جنوب آسیا (۷%).

آفریقا رشد ۷+ درصدی را تجربه کرد. در این منطقه، تعداد گردشگران بین المللی ورودی به آفریقای سیاه، جهش آشکاری داشت، اما این رقم در شمال آفریقا ۸ درصد کاهش یافت.

تمامی مناطق چهارگانه زیرمجموعه آمریکا (با رشد ۶+ درصدی)، همچنان از رشد چشمگیری در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۶ برخوردار بودند که آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی، هر دو با رشد ۷+ درصدی در صدر قرار داشتند. رشد ۶+ درصدی در حوزه کارائیب و رشد +۵ درصدی در آمریکای شمالی تحت تاثیر تقاضای بالا و مستمر شهروندان ایالات متحده آمریکا بود که در ماه می، میزان مخارج گردشگری آنان ۹ درصد افزایش یافت.

اروپا، پربازدیدترین منطقه جهان، با افزایش ۴+ درصدی در تعداد گردشگران ورودی خود، رشد سالمی را که در طی سال های اخیر داشته است را تحکیم بخشید. در این منطقه، اروپای شمالی (۶+ درصد) و اروپای مرکزی و شرقی (۶+ درصد) در صدر قرار داشتند و به ترتیب، جنوب اروپا و حوزه مدیترانه (۴+ درصد) و اروپای غربی (۳+ درصد) پس از آن جای گرفتند.

طبق برآوردهای مبتنی بر اطلاعات موجود، تعداد گردشگران بین المللی ورودی به خاورمیانه در ماه آوریل ۷ درصد کاهش یافته است.

البته در خصوص آمار مربوط به آفریقا و خاورمیانه بایستی با احتیاط بیشتر برخورد شود، چرا که مبتنی بر داده های محدود فعلی ، ارائه شده است.

پیش بینی ها همچنان مثبت خواهد بود

طبق برآوردهای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، در بازه زمانی می الی آگوست ۲۰۱۶، حدود ۵۰۰ میلیون گردشگر به سفر بین المللی خواهند رفت. ۴۱ درصد تعداد گردشگران بین المللی جهان در کل سال ۲۰۱۶ مربوط به فصل پیک تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی خواهد بود.

بر اساس «شاخص اطمینان گردشگری UNWTO» پیش بینی ها برای می الی آگوست سال ۲۰۱۶ (همراستای عملکرد صنعت در ژانویه الی آوریل) همچنان مثبت خواهد بود. از نظر شاخص اطمینان، اروپا و سپس آمریکا در صدر قرار دارد.

بارومتر گردشگری بین المللی در چهار ماهه نخست 2016 (جولای 2016)

در بعد مثبت پیش بینی ها، برزیل در ماه آگوست میزبان بازی های المپیک تابستانی در ریودوژانریو خواهد بود. در بعد منفی، دغدغه های امنیتی بسیار بالاست. به علاوه، رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا در رفراندومی که اخیرا برگزار شد (برگزیت) عدم اطمینان در بازار را افزایش داده است و منجر به کاهش قابل توجه ارزش پوند انگلیس شده است. بهرحال، طبق برآوردهای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) این مساله اثر چشمگیری بر روی سفرهای بین المللی در کوتاه مدت نخواهد داشت.

** توجه: آمار فوق بر مبنای داده های اولیه ارائه شده است و امکان تجدیدنظر در آن وجود دارد.

متن اصلی بارومتر جولای ۲۰۱۶ سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از این لینک قابل دریافت است.