بارومتر تعداد گردشگران بین المللی ورودی در سال ۲۰۱۵ (ژانویه ۲۰۱۶)


رشد تعداد گردشگران بین المللی ورودی به بیش از ۴%؛

ثبت رکورد ۱/۲ میلیارد نفری در سال ۲۰۱۵ – سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)

 

به گزارش گروه مدیریت ایده های گردشگری، مطابق آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تعداد گردشگران ورودی بین المللی در سال ۲۰۱۵ رشدی معادل ۴/۴ درصد داشته و در مجموع، به ۱ میلیارد و ۱۸۴ میلیون نفر افزایش یافته است. در سال گذشته (۲۰۱۵) مقاصد بین المللی در سراسر جهان نسبت به سال ۲۰۱۴، پذیرای حدود ۵۰ میلیون گردشگر (بازدیدکنندگان شبانه) بیشتر از سال ۲۰۱۴ بوده اند.

گزارش سازمان جهانی جهانگردی گزارش unwto بارومتر تعداد گردشگران بین المللی ورودی در سال 2015 (ژانویه 2016)

۲۰۱۵ ششمین سال متوالی بود که گردشگری رشد بالای متوسط جهانی را تجربه کرد؛ از سال ۲۰۱۰ (پس از بحران اقتصادی) تا ۲۰۱۵، تعداد گردشگران بین المللی ورودی ۴ درصد یا بیشتر افزایش یافته است. طالب ریفاعی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) گفت: «گردشگری بین المللی به رکورد جدیدی در سال ۲۰۱۵ دست یافت. عملکرد قدرتمند این صنعت در رشد اقتصادی و اشتغالزایی بسیاری از مناطق جهان دخیل است. از اینرو کشورها باید سیاست های شکوفایی و رشد مستمر گردشگری، همچون تسهیل سفر، توسعه منابع انسانی، و پایداری را ارتقا بخشند».

در سال ۲۰۱۵ نوسانات غیرمعمول نرخ ارز، کاهش قیمت نفت و سایر مواد خام، همگی منجر به افزایش درآمد قابل تصرف کشورهای واردکننده و در عین حال، افزایش تقاضا برای تعطیلات آخر هفته در کشورهای صادرکننده گردید؛ علاوه بر این، دغدغه های ایمنی و امنیت را نیز افزایش داد. در نتیجه، نتایج آماری مربوط به تک تک مقاصد، نامنظم و پراکنده بود؛ با وجود این، می توان گفت در مجموع، تقاضای گردشگری در سال ۲۰۱۵ شدید و قوی بود.

آقای ریفاعی افزود: «سال ۲۰۱۵ در بسیاری از نقاط دنیا تحت تاثیر نرخ های ارزی، قیمت های نفتی، و بحران های طبیعی و انسان ساخت بود. با توجه به مسایل ایمنی و امنیت به عنوان نوع خاصی از مشخصه های زیست محیطی اخیر، یادآوری این نکته ضروری است که توسعه گردشگری عمدتا بر ظرفیت تجمعی ما در ترویج و ارتقای سفرهای ایمن، امن و بی نظیر بستگی دارد. سازمان جهانی  با این توجه به این امر، دولت ها را ترغیب می کند که ارگان های مدیریتی و اجرایی گردشگری را در برنامه ریزی، ساختارها و رویه های امنیت ملی خود درگیر سازند؛ نه فقط به این دلیل که از به حداقل رساندن تهدیدات پیش روی صنعت گردشگری اطمینان حاصل کنند؛ بلکه بدین منظور که دست در دست یکدیگر بتوانند توانایی رساندن توانایی این صنعت در حمایت، پشتیبانی و تسهیل سفرهای بی نظیر و امن را به حداکثر برسانند».

در سال ۲۰۱۵، مقاصد با اقتصاد پیشرفته رشد ۵ درصدی را تجربه کردند؛ این رقم بیشتر از رشد تعداد گردشگران بین المللی ورودی در اقتصادهای نوظهور بود (۴%). چنین نتیجه ای را می توان مدیون عملکرد باثبات و مستحکم اروپا (رشد ۵ درصدی) دانست.

گزارش سازمان جهانی جهانگردی گزارش unwto بارومتر 2015 سازمان جهانی جهانگردی (ژانویه 2016)

از منظر منطقه ای، اروپا، قاره امریکا، و آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۱۵ همگی رشدی حدود ۵ درصدی را ثبت کردند. تعداد ورودی ها به خاورمیانه ۳% افزایش یافت، اما در افریقا، با توجه به داده های محدودی که در دسترس بود، کاهش ۳ درصدی تخمین زده شد؛ این کاهش عمدتا به دلیل عملکرد ضعیف شمال افریقا بود؛ جایی که بیش از یکی سوم ورودی های افریقا را به خود اختصاص می دهد.

گزارش سازمان جهانی جهانگردی گزارش unwto بارومتر 2015 سازمان جهانی جهانگردی-ژانویه 2016

گزارش سازمان جهانی جهانگردی گزارش unwto بارومتر 2015 سازمان جهانی جهانگردی-ژانویه 2016


 

پیش بینی های مثبت برای سال ۲۰۱۶

نتایج حاصل از «شاخص اطمینان سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)» در سال ۲۰۱۶، علیرغم اینکه در مقایسه با دو سال گذشته، اندکی در سطح پایین تری قرار دارد، اما به طور کلی مثبت است. بر اساس روند فعلی و از این منظر، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نشان می دهد که تعداد گردشگران بین المللی ورودی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶، ۴% افزایش خواهد یافت.

گزارش سازمان جهانی جهانگردی گزارش unwto

از منظر منطقه ای، پیش بینی می شود که رشد تعداد گردشگران بین المللی ورودی به آسیا و اقیانوسیه (۵+ تا ۴+ درصد) و قاره امریکا (۵+ تا ۴+ درصد) قوی تر باشد؛ و پس از آنها اروپا (۴/۵+ تا ۳/۵+ درصد) قرار بگیرد. پیش بینی ها برای افریقا (۵+ تا ۲+ درصد) و خاورمیانه (۵+ تا ۲+) نیز، علیرغم درجه بالای عدم اطمینان و فرّار بودن، مثبت است.

  


آمار گردشگران بین المللی ورودی (۲۰۱۵)، به تفکیک مناطق

 

 

  • اروپا: اروپا (%۵+) با اتکا به ضعیف بودن یورو در مقابل دلار و سایر ارزهای اصلی، توانست رشد خود را به خوبی هدایت کند. تعداد ورودی ها به ۶۰۹ میلیون نفر رسید که ۲۹ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۴ بود. اروپای مرکزی و شرقی (%۶+) توانست بر کاهشی که سال گذشته در تعداد ورودی های خود داشت، فائق آید. اروپای شمالی (%۶+)، جنوب اروپا و حوزه مدیترانه (%۵+) و اروپای غربی (%۴+) نیز به ویژه با توجه به مقاصد رشدیافته و بالغ بسیاری که آنها در بر دارند، نتایج بسیار خوبی را به ثبت رسانیدند.
  • آسیا و اقیانوسیه: آسیا و اقیانوسیه (%۵+) با آمار نابرابر در مقاصد مختلف آن، نسبت به سال گذشته ۱۳ میلیون گردشگر بین المللی بیشتری را ثبت کرد و به ۲۷۷ میلیون نفر رسید. اقیانوسیه (%۷+) و جنوب شرق آسیا (%۵+) رشد خود را هدایت کردند، در حالی که جنوب آسیا و شمال شرق آسیا افزایش ۴ درصدی را ثبت کردند.
** در تقسیم بندی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، ایران در جنوب آسیا در نظر گرفته شده است. 
  • قاره امریکا: تعداد گردشگران بین المللی ورودی به قاره امریکا (%۵+) ۹ میلیون نفر رشد کرد و به ۱۹۱ میلیون نفر رسید و نتایج قوی سال ۲۰۱۴ را تحکیم بخشید. افزایش بهای دلار امریکا منجر به تحریک سفرهای برون مرزی از ایالات محتده امریکا شد و در نتیجه، جزایر کارائیب و امریکا مرکزی از آن منفعت ببرند؛ این دو منطقه رشد ۷+ درصدی را ثبت کردند. نتایج امریکای جنوبی و امریکای شمالی (هر دو %۴+) به متوسط جهانی نزدیک بود.
  • خاورمیانه: تعداد گردشگران بین المللی ورودی به خاورمیانه به صورت تخمینی حدود ۳ درصد رشد کرد و در مجموع به ۵۴ میلیون نفر رسید و بدین ترتیب نتایج سال ۲۰۱۴ را که حاکی از بازیابی و دوباره جان گرفتن بود، تحکیم بخشید.
  • افریقا: با توجه به داده های محدودی که درباره افریقا در دسترس است، می توان رشد ۳ درصدی را در ورودی های بین المللی این منطقه ثبت کرد و در مجموع تعداد آنها را ۵۳ میلیون در نظر گرفت. ورودی ها به شمال افریقا ۸%، و به افریقای سیاه ( Sub-Saharan Africa) 1% کاهش یافت. هر چند در نیمه دوم سال به رشد مثبت رسید.
** آمار ارائه شده در خصوص افریقا و خاورمیانه بایستی با احتیاط بیشتری تحلیل شوند چرا که مبتنی بر داده های محدود هستند.

چین، ایالات متحده امریکا، و انگلستان پیشتاز رشد سفرهای برون مرزی در سال ۲۰۱۵

در سال ۲۰۱۵، تعداد بازارهای مولد و برجسته ای که با کمک قدرت اقتصادی و ارز قوی خود مولد مخارج گردشگری بودند، اندک بود.

در میان برترین بازارهای مولد، چین که از سال ۲۰۰۴ تا کنون، هر ساله شاهد رشد دو رقمی در مخارج گردشگری خود بوده است، سال گذشته نیز همچنان پیشتاز سفرهای برون مرزی در جهان بود. مقاصد آسیایی مانند ژاپن و تایلند، و همچنین ایالات متحده امریکا و مقاصد گوناگون اروپایی از این مخارج منتفع گردیدند.

در مقابل، مخارج گردشگران اهل فدراسیون روسیه و برزیل که پیش از این بازارهای مولد بسیار پویایی بودند، به طور چشمگیری کاهش یافت. این امر بازتابی از محدودیت های اقتصادی این کشورها و افت واقعی بهای روبل (واحد پولی روسیه) و رئال (واحد پول برزیل) نسبت به سایر ارزها است.

با توجه به بازارهای مولد با اقتصاد پیشرفته (که به طور سنتی همواره در گردشگرفرست بودن پیشتاز بوده اند)، مخارج گردشگران امریکایی (%۹+) یعنی دومین بازار مولد بزرگ، و انگلستان (%۶+) با تکیه بر ارز قوی و اقتصادی که جان دوباره گرفته است، افزایش یافت. مخارج گردشگران آلمانی، ایتالیایی و استرالیایی نیز با نرخ آهسته تری (همگی در حد %۲) رشد کرد. این در حالی است که رشد مخارج گردشگران کانادایی و فرانسوی بسیار کمتر بود.

** توجه: تمامی آمارها و نتایجی که در «نسخه اولیه» ارائه گردید مبتنی بر داده های محدودی است که توسط مقاصد مختلف در سراسر جهان گزارش شده است؛ و ارزیابی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از داده ها هنوز تکمیل نشده است. این سازمان به گردآوری داده ها ادامه خواهد داد و داده های جامع تر به تفکیک کشورها را در اوایل ماه مارس در زمان برگزاری «نمایشگاه گردشگری آلمان در نمایشگاه ITB برلین» (۱۳-۹ مارس ۲۰۱۶) ارائه خواهد داد

** اطلاعات تکمیلی نسخه اولیه (پیش شماره) فوق از این لینک قابل مشاهده است که در مارس ۲۰۱۶، توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) منتشر شده است.