گردشگری در سال ۲۰۱۵: بزرگترین برندگان و بازندگان سال (ژانویه ۲۰۱۶)

اطلاعات تکمیلی بارومتر ۲۰۱۵

سال گذشته تعداد گردشگران در سراسر جهان به حدود ۱/۲ میلیارد نفر افزایش یافت، اما کدام کشورها از بیشترین رشد برخوردار بودند و کدام یک شدیدترین کاهش را تجربه کردند؟ بارومتر جدید سازمان جهانی گردشگری که در ژانویه ۲۰۱۶ منتشر گردید، علیرغم عدم ثبات در خاورمیانه، و چندین حمله به گردشگران، نشانگر ثبت رکوردی جدید در سال ۲۰۱۵ برای مسافرت های خارجی است.

 

۱۰ کشور پربازدید جهان در سال ۲۰۱۵

فرانسه، همچون گذشته، عنوان پربازدیدترین کشور در جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال ۲۰۱۴ توانست ۸۳/۸ میلیون نفر را به خود جذب کند. اگر چه فرانسه و سایر کشورها هنوز داده های کامل خود برای سال ۲۰۱۵ را به سازمان جهانی جهانگردی ارائه نداده اند، اما آمار در دسترس، رشد سه درصدی را نشان می دهند. بنابراین، پیش بینی می شود که در صورت تکمیل داده ها، علیرغم حملات تروریستی پاریس در ماه نوامبر، تعداد گردشگران بازدیدکننده از فرانسه به ۸۶/۳ میلیون نفر افزایش یابد.

ایالات متحده امریکا دومین مقصد پرطرفدار در سال ۲۰۱۵ بود. تعداد گردشگران بازدیدکننده از این کشور از ۷۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴، برآورد شده است که به ۷۷/۹ میلیون نفر در پایان ۲۰۱۵ رسیده باشد. اسپانیا که سال ۲۰۱۴ تقریبا ۶۸/۱ میلیون گردشگر خارجی را به خود جذب کرده بود، از آن پیشی گرفت. پس از اسپانیا، کشور چین قرار می گیرد که آمار خود را به طور کامل به سازمان جهانی جهانگردی ارائه داده است و ۵۶/۹ میلیون گردشگر را به خود جذب کرد. کشور بعدی ایتالیا است که تعداد گردشگران آن ۵۰/۸ میلیون نفر برآورد شده است. انگلستان هشتمین کشور پربازدید جهان است که بر اساس رشد ۴ درصدی خود در سه فصل نخست، حدود ۳۳/۹ میلیون گردشگر را جذب کرده است.

(UNWTO) گردشگری در سال 2015: بزرگترین برندگان و بازندگان سال (ژانویه 2016)


برندگان: ۱۷ کشور با سریع ترین رشد تعداد گردشگران در سال ۲۰۱۵

به گزارش گروه مدیریت ایده های گردشگری، سال گذشته بیشترین درصد افزایش تعداد بازدیدکنندگان در پاراگوئه مشاهده شد که ۹۷ درصد افزایش را در سه فصل نخست سال (اطلاعات برای سه ماهه آخر سال در دست نیست) تجربه کرد. پاراگوئه در سال ۲۰۱۴ تنها از ۶۴۹ هزار بازدیدکننده میزبانی کرده بود که طبق داده های فعلی، در سال ۲۰۱۵ این رقم را به حدود یک میلیون و دویست و هشتاد هزار نفر افزایش داده است؛ یعنی با جهشی تقریبا دو برابری نسبت به سال ۲۰۱۴، در مکان نخست قرار گرفته است. این کشور که امریکای جنوبی قرار دارد، پس از برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو، کلمبیا، آکوادور و اروگوئه در جایگاه هفتم پربازدیدکننده‌ ترین کشورهای این قاره در سال ۲۰۱۵ نیز قرار گرفته است. پاراگوئه با جمعیتی حدود شش میلیون و هشتصد هزار نفر از لحاظ جغرافیایی بین کشورهای آرژانتین، برزیل و بولیوی قرار دارد و مناطق باتلاقی گسترده، جنگل‌ های نیمه‌ حاره‌ای و رودخانه‌ های بسیار زیبایی دارد.

سایر کشورهایی که رشد چشمگیری را تجربه کردند عبارتند از:

تاجیکستان که با افزایش ۹۴ درصدی، هنوز ۴۱۴ هزار نفر را به خود جذب کرده است؛ تاجیکستان با جمعیت ۲/۸ میلیون نفر در همسایگی کشورهای افغانستان، چین، قرقیزستان و ازبکستان قرار دارد و بیشتر برای مناظر سرسبز و کوه‌های برافراشته‌اش که محبوب گردشگران و کوهنوردان است، شناخته می‌شود.

رتبه سوم در میان مناطقی که بیشترین رشد سالانه گردشگری را تجربه کرده‌اند، به جزیره کوچک «نیو» در اقیانوس آرام جنوبی اختصاص دارد که با رشد ۶۲/۹ درصدی میزبان ۱۰ هزار گردشگر بود. ۱۰ هزار گردشگر در حالی برای این جزیره رشد چشمگیری محسوب می‌شود که جمعیت این جزیره تنها ۱۱۰۹ نفر است.

تعداد گردشگران ورودی به ژاپن با افزایش ۴۷/۵ درصدی، به حدود ۲۰ میلیون نفر رسید. این کشور ۱۲۷ میلیون نفری، ساختمان‌ های بلند، کاخ‌ های امپراطوری، معابد بودایی و پارک‌ های طبیعی و کوهستانی دارد که آن را یکی از محبوب‌ ترین مقاصد گردشگری جهان کرده است.

کشور ایسلند نیز به لطف ساخت جدیدترین قسمت از سری فیلم‌ های «جنگ ستارگان» در آنجا، با رشد ۲۹/۸ درصدی در جذب گردشگر، جایگاه پنجم فهرست سازمان جهانی گردشگری از بیشترین رشد در جذب گردشگر را به خود اختصاص داد. ایسلند که سرزمین کوه‌ها، چشمه‌های جوشان، سواحل شنی سیاه و یخچال‌های طبیعی است، در سال ۲۰۱۵ میلادی میزبان ۱/۳ میلیون گردشگر خارجی بوده است.


بازندگان: ۱۰ کشور با بیشترین رشد منفی تعداد گردشگران در سال ۲۰۱۵

بسیاری از کشورها در سال ۲۰۱۵ اغلب به دلیل ناآرامی های شهری یا (همانند کشور سیرالئون) به دلیل شیوع ابولا، از چنین رشد مثبتی برخوردار نبودند. این کشور افریقایی شاهد کاهش ۴۵/۶ درصدی در تعداد بازدیدکنندگان خود بود. در ماه ژوئن ۳۸ گردشگر ساحلی در کشور تونس توسط یک فرد مهاجم به ضرب گلوله به قتل رسیدند. با این حال، این کشور کاهش ۲۵/۲ درصدی را در تعداد گردشگران خارجی خود تجربه کرد.