بارومتر گردشگری بین المللی در نه ماهه نخست ۲۰۱۶ (نوامبر ۲۰۱۶)

حدود یک میلیارد گردشگری بین المللی در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۶

مطابق آخرین بارومتر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، مقاصد مختلف سرتاسر جهان در بازه زمانی ژانویه الی سپتامبر ۲۰۱۶، پذیرای ۹۵۶ میلیون گردشگر بین المللی بودند. 

به گزارش گروه مدیریت ایده های گردشگری، طبق مندرجات جدیدترین بارومتر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، تقاضای گردشگری بین المللی در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ همچنان به قوت خود باقی ماند؛ ولو با گام هایی نسبتاً آهسته تر از گذشته.

پس از یک آغاز طوفانی در ابتدای سال، رشد گردشگری بین المللی در سه ماهه دوم ۲۰۱۶ کندتر شد، و مجدداً در سه ماهه سوم سال جان گرفت. علی رغم گزارش های خوشایند بسیاری از مقاصد، سایر مقاصد با اثرات حوادث منفی ای که در کشور خود یا در منطقه اتفاق افتاده اند، در کشمکش قرار دارند.

به گفته طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، «گردشگری یکی از جمله بخش های اقتصادی بسیار منعطفی است که از سریع ترین رشدها برخوردار می باشد، و در عین حال، نسبت به ریسک ها و خطرات واقعی و ادارکی بسیار حساس است. از اینرو، فعالان این بخش اقتصادی به منظور به حداقل رساندن خطرات، واکنش اثربخش و ایجاد اطمینان خاطر در میان مسافران، بایستی با دولت و ذینفعان همکاری نمایند».

وی  در جلسه اجرایی «سفر ایمن، امن و یکپارچه» که ۹ نوامبر ۲۰۱۶ در نمایشگاه «بازار جهانی سفر-لندن» برگزار شد، افزود: «هیچ مقصدی در برابر خطرات مصون نیست. ما به منظور مقابله با این تهدیدهای جهانی، یعنی تهدیدهای مرتبط با ایمنی و امنیت، همکاری های خود را افزایش دهیم. ما همچنین باید گردشگری را به بخش یکپارچه و جدانشدنی برنامه ریزی اضطراری و غیرمنتظره تبدیل کنیم».

او همچنین یادآوری کرد که: «بحران های واقعی اغلب اوقات به واسطه ادراکات و حدس و گمان های نادرست، بزرگنمایی یا تحریف می شوند و بدین ترتیب، مقاصدی که تحت تأثیر آنها قرار می گیرند، با چالش های مهمی مواجه می گردند؛ هر چند تقاضا در سطح جهانی همچنان قوی باقی می ماند. ما باید به این کشورها در بازیابی اطمینان خاطر گردشگران کمک کنیم؛ این اقدام به نفع کل صنعت گردشگری و تمام جامعه می باشد».

این گزارش پس از اعلام آمارهای منطقه ای، چنین بحث می کند که مخارج گردشگری بین المللی اکثریت قریب به اتفاق بازارهای گردشگری (کشورهای مبداء) در جهان، در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

از سوی دیگر، مطابق «شاخص اطمینان UNWTO»، پیش بینی ها برای سه ماه باقیمانده از سال ۲۰۱۶ همچنان مثبت است.

متن اصلی بارومتر سپتامبر ۲۰۱۶ سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از این لینک قابل دریافت است.