بارومتر گردشگری بین المللی در شش ماهه نخست ۲۰۱۶ (سپتامبر ۲۰۱۶)

افزایش ۴ درصدی تعداد گردشگران بین المللی در نیمه نخست سال ۲۰۱۶

تعداد گردشگران بین المللی در سراسر جهان بین ماه های ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۱۶، در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته، رشد ۴ درصدی را تجربه کرده است. مقاصد گردشگری در طی این دوره زمانی پذیرای ۵۶۱ میلیون گردشگر بین المللی (بازدیدکننده بیش از یک شب) بوده اند. مطابق «بارومتر گردشگری جهانی» سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، این رقم افزایش ۲۱ میلیون نفری نسبت به سال ۲۰۱۵ را نشان می دهد. 

به گزارش گروه مدیریت ایده های گردشگری، مطابق بارومتر جدید سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که حاوی اطلاعات مربوط به نیمه نخست سال ۲۰۱۶ است، منطقه آسیا و اقیانوسیه با برخورداری از رشد ۹ درصدی در تعداد گردشگران بین المللی خود، به تجدید قوای خود پرداخت و بالاترین میزان رشد در میان مناطق جهان را به نام خود ثبت کرد. این میزان برای قاره آمریکا ۴ درصد و با صدرنشینی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی گزارش شده است. قاره اروپا با رشد ۳+ درصدی، نتایج متفاوتی را دربرداشته است. به طوری که رشد قوی بسیاری از مقاصد اروپایی با عملکرد ضعیف مقاصد دیگر خنثی شده است. در قاره آفریقا با رشد ۵+ درصدی، مقاصد زیرمجموعه آفریقای سیاه قدرتمندانه جهش کرده اند، این در حالی است که شمال آفریقا همچنان نتایج ضعیفی را نشان می دهد. بر اساس داده های محدود درباره خاورمیانه، رشد ۹ درصدی در تعداد گردشگران بین اللمی این منطقه برآورد شده است که البته از مقصدی به مقصد دیگر در این منطقه متفاوت است.

به گفته طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، «در سراسر جهان ثابت شده است که گردشگری یکی از بخش های اقتصادی قوی است. گردشگری میلیون ها شغل ایجاد می کند. در این میان، ارائه چشم اندازی روشن در خصوص آینده ای بهتر برای مردم تمامی مناطق جهان، یکی از بزرگترین چالش های پیش روی ما است. با این حال، گردشگری پیوندهایی را نیز در بین مردم تمامی کشورها با پیش زمینه های فرهنگی گوناگون ایجاد می کند و منجر به از بین رفتن کلیشه ها و مبارزه با ترس و عدم اعتماد می شود».

وی افزود: «ایمنی و امنیت، ارکان کلیدی توسعه گردشگری بوده و ما نیازمند تقویت اقدام مشترک خود جهت خلق چارچوبی ایمن، امن و یکپارچه برای سفر هستیم. اینک دیگر وقتِ برافراشتن دیوارها و انگشتان اشاره گر نیست؛ اکنون زمان آن است که بر مبنای نگاه و آرمان و همچنین مسئولیت پذیری مشترک، یک اتحاد شکل گیرد».

مطابق این گزارش، پیش بینی های مثبتی درباره نیمه دوم سال ۲۰۱۶ ارائه شده است. از سوی دیگر، چنین عنوان شده است که سفرهای خارجی با توجه به کشور مبدا (بازار) متغیر است:

چین، برترین بازار سفر در جهان، به رشد دو رقمی مخارج سفرهای بین المللی ادامه داد (+۲۰ درصد در سه ماهه نخست ۲۰۱۶) و بدین ترتیب مقاصد موجود در منطقه و اطراف آن منتفع گردیدند. میزان مخارج سفرهای برون مرزی ایالات متحد آمریکا (دومین بازار بزرگ جهان) در طی ماه جولای، به پشتوانه قدرت نرخ ارز، به ۸ درصد رسید. آلمان نیز افزایش ۴ درصدی در مخارج خود در ماه جولای را گزارش کرد. اسپانیا (+۲۰ درصد)، نروژ (+۱۱ درصد)، استرالیا (+۱۰ درصد) و ژاپن (+۵ درصد) از جمله سایر مقاصدی بودند که تقاضای سفرهای برون مرزی قابل توجهی داشتند. به علاوه، مخارج گردشگری بین المللی کشورهای حوزه فدراسیون روسیه و برزیل همچنان ضعیف است که بازتابی ازمحدودیت های اقتصادی و کاهش بهای نرخ ارز این دو بازار می باشد.

متن اصلی بارومتر سپتامبر ۲۰۱۶ سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از این لینک قابل دریافت است.